Glädje åtföljd av namnpanik

Idag hörde redaktören av sig med ett glädjebesked: min roman ska få komma ut i april i stället för i september! Klang och jubel! Men ett smolk i glädjebägaren är att de vill ha ett annat namn än Bergarötter. Redaktionen tycker att namnet låter för mycket som en saga, och att det inte säger tillräckligt mycket om vilken slags bok det är. Fort måste det gå dessutom, för omslaget ska vara klart om bara två veckor, vilket innebär att jag måste hitta ett nytt namn typ… nu.

Suck. Jag har fäst mig vid namnet Bergarötter och tvivlar på att jag kan hitta på ett bättre i brådrasket. Det är vackert, borde sticka ut i mängden och passar med stämningen i boken, om inte med handlingen. Och det har förstås en finurlig koppling till vad den handlar om, även om den kanske är lite väl finurlig. Jag har stor respekt för mitt förlags yrkeskunnande och förstår att de har mycket bättre koll på bokmarknaden än jag, men jag undrar ändå om de inte har fel denna gång. Men kanske lurar jag mig själv; kanske är det bara bra om jag hittar något annat. Tills vidare mobiliserar jag alla som har läst boken för att hjälpa mig att hitta på alternativ.

Kära eventuella bloggläsare därute – tycker ni att Bergarötter är ett bra namn? Skriv i så fall under i kommentarsfältet nedan, så får jag en petition att ta med mig till förlaget.

3 comments on “Glädje åtföljd av namnpanik

  1. mjau skriver:

    Hjälp vilken pärs! Kan förstå vad de menar med att det låter som en saga, men samtidigt är det ju ett suggestivt och poetiskt namn… hoppas ni kommer till en lösning.

  2. Martin Vilcans skriver:

    Kul att den kommer ut snart! Jag har ju inte läst boken, så detta är bara baserat på titeln. Jag tycker det låter lite väl finurligt, eller ”djupt” på ett pretentiöst sätt kanske. En titel som säger mer om innehållet vore nog bättre. En boktitel jag blev nyfiken på nyligen är ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Mycket konkret.

    • mannef skriver:

      Nu blev namnet i stället ”Berg har inga rötter”. Gillades av både redaktionen och marknadsavdelningen på förlaget, och det känns OK även för mig. Kommer nog att blogga snart om det där med att bestämma ett namn

Kommentera

